Jungle walk in Chitwan - Reisverslag uit Bharatpur, Nepal van Andres en Annemiek - WaarBenJij.nu Jungle walk in Chitwan - Reisverslag uit Bharatpur, Nepal van Andres en Annemiek - WaarBenJij.nu

Jungle walk in Chitwan

Door: Annemiek

Blijf op de hoogte en volg Andres en Annemiek

22 Maart 2015 | Nepal, Bharatpur

Gisteren zijn we voor dag en dauw opgestaan om met onze 2 gidsen met de kano over de rivier te varen naar ons startpunt.

We zaten met 10 man in een lange houten kano. De vaartocht duurde ongeveer 1 uur. We hebben mooie vogels en krokodillen gezien.

Daarna gingen we de jungle te voet in. We kregen een instructie wat we moesten doen bij welk dier als t ons aanviel .... (Dus niet zonder risico's). Het was vlak, maar erg heet. Tropisch heet. Dus al gauw waren we kletsnat van t zweet.

De wandeltocht duurde van 7.30 uur - 17.00 uur. In die tijd hebben we apen gespot, herten, vogels en 8 neushoorns!
De 1e twee die we zagen zat in t riet. We slopen dichterbij en we hoorden de 2 kolossen lopen. André stond op een tak die heel hard knakte. Toen werd t chaos! De gidsen gebaarden te rennen en we hoorden het geroffel van de zware beesten. Werkelijk waar ik wist niet dat ik zo hard kon rennen, want ik was heel bang! Binnen een paar tellen stond ik bij de bosrand en de gids gebaarde dat t oké was. De neushoorns schrokken en renden van ons af.

We vervolgden onze weg en zo zagen we nog 5 neushoorn in de verte. Ik vond dat prima. Indrukwekkende beesten!

In Chitwan steken ze gecontroleerd stukken jungle im de brand zodat er steeds nieuw gras blijft groeien. Zo ook t stuk jungle links van onze wandeling. Door de wind kwam t vuur gauw dichterbij.
We liepen over een jeeppad en rechts van ons bevond zich een modderpoel voor neushoorns.
(Onthoud dat links van ons de 'gecontroleerde' brand woedde en steeds dichterbij bij ijs pad kwam).
In de modderpoel lag een mannetjes neushoorn te badderen. Vanwege de paartijd zijn de mannetjes nu agressiever.... We konden heel dichtbij komen. Nabin en André durfden nog dichterbij (10 meter). Ik uiteraard niet en de andere gids Raun bleef in de buurt van een boom. Ik volgde zijn voorbeeld. Prachtig gezicht zo'n megabeest dat aan t badderen is.

We moesten langs de modderpoel om onze weg te vervolgen, maar een paar ton beest stond in de weg. De bosbrand kwam nu tot t pad. T werd erg warm en de rook maakte ademen lastiger.
We besloten om langs te sluipen. Tijdens t sluipen maakten we 1 geluid te veel! De neushoorn. Sprong op en stond briezend naar ons te kijken. Paniek bij de gidsen en dus ook bij mij! Ze gebaarden dat we naar het vuur moesten rennen. Zij sloegen met hun wandelstokken op de grond en gooide. stenen, terwijl wij door de rook heen renden richting t vuur.
Raun gooide een steen tegen de kop van de neushoorn en dat was genoeg om hem t hoge gras in te jagen.

Nadat de gidsen de omgeving gecheckt hadden mochten we weer uit t rookgordijn komen.
Kuchend zijn we verder gelopen, maar ik had al besloten dat ik zeker geen 2e dag wilde lopen. Constant ben je op je hoede en bij t minste of geringste geluid/beweging zit je hartslag op torenhoog! Is t een beer? Een wilde olifant? Eem neushoorn? O nee gelukkig zijn t herten.

Helaas is André in de jungle gevallen waardoor zijn voet erg veel pijn deed. Hierdoor moesten we de tocht inkorten en waren we rond 17 uur bij de Lodge in de jungle.
De volgende dag zijn we terug gegaan met de lokale bus. Om 25 km af te leggen moesten we 2 uur reizen met 3 verschillende de bussen. Dit wad een heel avontuur en leuk om eens met de locals te reizen.

Zondag naar t Olifantencentrum en daarna een olifant t wassen! Hier kijk ik erg naar uit. Rustig zonder al te veel gevaar!

• 22 Maart 2015 - 08:29

Wilma:

Wat een avontuur! Tijdens de meeste wildsfari's, bv in Afrika, zit je in jeeps. Wandelen is daar te gevaarlijk. In Nepal kijken ze daar anders tegenaan. Gelukkig, geen rampen gebeurd! Wel vervelend dat Andres zijn voet heeft bezeerd.
    Geniet van julie olifantenavontuur. Ook dat blijven overigens wilde dieren.
    Nog heel veel plezier!
    Liefs

• 22 Maart 2015 - 11:16

Stieneke:

Mensen lief, wat weer een spannend avontuur.....Olifanten wassen klinkt ook wel een beetje eng.doen jullie voorzichtig!?
    Lieve groet,Stieneke

• 23 Maart 2015 - 15:56

Paula:

Wat spannend! Kan me goed voorstellen dat je dat geen tweede dag wilde.. En nu heb je ook nog een busdag gehad, wat inderdaad ook heel avontuurlijk is maar op een heel andere manier. Vervelend van Andres zijn voet, hopelijk gaat het alweer beter.

• 23 Maart 2015 - 21:49

Femke:

Succes met Andres zijn voet!!! Reizen is soms ook echt afzien.

• 24 Maart 2015 - 12:47

Jac:

Jeetje!! Wat een tocht!! Gelukkig is het goed gegaan!

• 25 Maart 2015 - 09:25

Hedi:

We hebben naar je verhaal ademloos geluisterd! Wat een avontuur!
    Dit moet je ons in de klas nog maar een keer vertellen!
    Liefs van alle kinderen